Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes vadošais pētnieks spānis Manuels Fernandezs ir unikāla pētījuma “Skolēnu tikumiskā audzināšana Latvijas skolās” autors. Ar to viņš skaidro un pamato tikumības spēku un nozīmi sabiedrībā.

Fernandezs Latvijā ir teju 18 gadus, kad sākotnēji ieradās kā katoļu organizācijas brīvprātīgais, lai uzsāktu kalpošanu jauniešiem. Viņš uzsver, ka tikumiskā audzināšana skolās ir visaptveroša, tā neattiecas tikai uz kādu seksuālās uzvedības jomu, kā daži sabiedrībā to vēlas saprast. Pētnieks ir gandarīts, ka tikumiskā audzināšana Latvijā tiek uzskatīta par svarīgu un ir iekļauta Izglītības likumā. Jāpiebilst gan, ka šobrīd atkal notiek atsevišķu politisko spēku mēģinājumi šo būtisko pedagoģijas jomu no mācību programmām izņemt. Morāle un tikumība ir svarīgas vispirmām kārtām tāpēc, ka šajā jautājumā uz spēles ir likta cilvēka laime, uzskata Fernandezs. Cilvēkam ir sirdsapziņa, iekšējais kompass, kas mudina darīt labu un izvairīties no ļauna. Otrkārt, morāle ir pamats dzīvei sabiedrībā. Jau pirms gadsimta ASV prezidents Teodors Rūzvelts apgalvoja, ka audzināt cilvēka prātu, neaudzinot cilvēka sirdi, ir audzināt draudu sabiedrībai, atgādina pētnieks. Viņš ir pārliecināts, ka laimīgai dzīvei sabiedrībā tikumība ir fundamentāla. Fernandezs tikumiskās audzināšanas izpratni Latvijā sāka pētīt 2017.gadā. Viņš atklāja, ka aptuveni 85 procenti no 2250 respondentiem to pareizi attiecina uz labām personiskajām īpašībām, kaut arī dažos medijos tika (un tiek) piedāvāta ierobežota tās izpratne – kā seksualitātes ierobežošana. Tāpat tika noskaidrots, ka skolotājiem trūkst metodisko materiālu. Tādēļ kopā ar Latvijas Universitātes komandu un Latvijas Zinātnes padomes atbalstu tika izveidota zinātniski pamatota tikumiskās audzināšanas programma “e-TAP” līdz 9.klasei, kas brīvi pieejama platformā www.arete.lu.lv. Šobrīd kopā ar 375 brīvprātīgajiem skolotājiem tiek pētīta programmas piemērotība un efektivitāte, un tiek veidots materiāls vidusskolai.