1. jūlijā ir stājies spēkā likums par iespēju noslēgt laulību bez lieciniekiem. Tieslietu ministrijas ieskatā liecinieku klātbūtne esot kļuvusi formāla, bet kā to vērtē kristīgā baznīca, centāmies noskaidrot, aptaujājot vairākus dažādu konfesiju garīdzniekus.
Neatkarīgi no konfesionālās piederības un kalpošanas pieredzes, aptaujātie mācītāji viennozīmīgi atzina, ka liecinieku esamībai laulībās nesaskata tikai juridisku vai formālu nozīmi, tādēļ arī turpmāk aicinās jaunos pārus izvēlēties laulāties ar lieciniekiem. Pat ja tā skaidri netiek definēta Bībelē kā obligāta prasība, tad tomēr tajā un arī pasaules vēsturē var saskatīt, ka laulības derībai, vai ceremonijai, faktiski vienmēr ir bijuši liecinieki, gan Dieva, gan cilvēku priekšā. Kristiešu draudzes “Dieva mājas” vecākais mācītājs Pauls Oleksa domā, ka ne velti Dievs devis gudrību par diviem, trim vai pat vairāk lieciniekiem, pie svarīgu darījumu, vai derību slēgšanas.
Savukārt, savu nostāju skaidrojot, Rīgas Mateja baptistu draudzes mācītājs Matīss Babrovskis atsaucas uz Gilberta Čestertona sacīto: "Pirms jauc sētu pārliecinies, kāpēc tā sākotnēji tika uzbūvēta". Arī attiecībā par liecinieku lomu laulības slēgšanā būtu jāsaprot, kāpēc šāda loma sākotnēji tika radīta. Senos laikos pirms laulību slēdza, tā vairākkārt tika izziņota baznīcā, lai pārliecinātos, ka nevienam nav iebildumu pret konkrētas laulības slēgšanu. Toreiz laulība nebija reģistrēta valsts priekšā un nekāds dokuments par tās slēgšanu netika izsniegts. Šobrīd laulības slēgšana tiek stingri regulēta valsts priekšā un garīdznieks vai ierēdnis, kurš reģistrē laulību, pārliecinās, ka konkrētais pāris ir brīvprātīgi lēmuši stāties laulībā un tam nav nekādu šķēršļu. Tajā pašā laikā, ja pāra tuvumā nav tuvinieku vai draugu, kuri būtu vēlīgi ar savu parakstu liecināt un dot savu svētību konkrētās laulības slēgšanai, mums būtu jābūt uzmanīgiem izvērtējot, kāpēc šī pāra dzīvē nav atbalsta no apkārtējiem.
Pauls Oleksa vērtē jauno likuma normu kā „robežu pārstādīšanu“ un pauž nopietnas bažas, ka tas varētu veicināt arī slepenas, un līdz ar to nereti nepārdomātas laulības ar ļoti skumīgām sekām, kurpretim iespējams, vairāk lieciniekiem esot, šāds lēmums būtu krietni pārdomātāks.
Līdzīgās domās ir arī LELB Rīgas Svētā Pāvila un Jaunciema draudžu mācītājs Ģirts Prāmnieks. Viņš uzsver, ka pēdējās divās dekādēs ir novērojams, ka laulības institūts piedzīvo pakāpenisku un mērķtiecīgu "dekonstrukciju". Jo līdzīgi, kā kādu celtni var nojaukt pakāpeniski, noņemot arvien jaunas detaļas, tā arī laulības vērtības dekonstrukcija (mazināšana) sabiedrībā tiek veikta tieši tāpat. Liecinieku noņemšana savā ziņā nav nekāds briesmīgs notikums, vienlaikus tomēr tas skaidri samazina laulības nozīmi sabiedrības acīs. Laulības attiecību slēgšana pie notāra jau padara to par vairāk juridisku "notikumu" vai līgumu. Šķiet drīz var sanākt tā, ka auto reģistrācija kļūs sarežģītāka un nozīmīgāka par laulības reģistrēšanu. Šādu virzienu ieturot, varētu jau uzreiz runāt par laulības slēgšanu attālināti, izmantojot elektronisko parakstu, vai piedāvāt iespēju noslēgt laulību „Narvesen“ kioskā.
Ģirts Prāmnieks atgādina, ka laulība ir ikvienas tautas, nācijas un sabiedrības pamata sastāvdaļa - kā tautas "šūna", kuru kopums veido nāciju ar tās tradīcijām, mantojumu un vērtībām, ko paaudze nodod paaudzei. Un aizvien ieteic pāriem uz savām kāzām aicināt lieciniekus, vedējus, ģimeni un draudzi, jo laulība nekad netiek slēgta slepeni, bet ar pateicību Dievam, atklāti un ar prieku.
No 2024. gada 1. jūlija stājas spēkā Tieslietu ministrijas izstrādātie grozījumi Civillikumā un saistītie grozījumi, kas paredz, ka laulības noslēgšanai vairs nebūs nepieciešama liecinieku klātbūtne. Turpmāk līgavainis un līgava varēs brīvprātīgi pieaicināt vienu vai divus pilngadīgus lieciniekus laulības noslēgšanas brīdī, taču liecinieku neierašanās nebūs šķērslis laulības noslēgšanai.