Francijā TikTok lietotājiem gandrīz nav iespējams nepamanīt kādu ar Lielo gavēņa laiku saistītu video. Šo video skaits jau vairākas nedēļas pieaug. Tie ir video par garīgiem ikdienas paradumiem, gavēņa versijām labsajūtas uzlabošanai, arī liecības par ikdienas centieniem un video ar atklātām pārdomām par ticību. Šogad video par gavēņa tematiku kļuvuši tik populāri, ka varētu šķist, ka šī 40 dienu kristīgā tradīcija, ir iekarojusi veselu jaunu paaudzi.

Jau pašā gavēņa laika sākumā bija manāms, ka šī tēma ieguvusi samērā nozīmīgu popularitāti TikTok platformā. Taču šķiet, ka pēdējās dienās šis fenomens kļūst arvien aktuālāks, un pat daudzi vispārējie plašsaziņas līdzekļi ir pievērsušies šai tēmai. Piemēram, ikdienas laikraksts - Le Parisien, televīzijas kanāls - France 3, mediju lapa - Huffington Post, modes žurnāls - Harper's Bazaar. Pat populārais televīzijas šovs Quotidien (tulkojumā: Ikdiena) 28. martā veltīja šim tematam īpašu reportāžu, kas pierāda, ka Lielā gavēņa temats jau ir ieguvis popularitāti ārpus reliģiskajām aprindām.

Quotidien atklāj, ka Francijā tikai 36% jauniešu vecumā no 18 līdz 24 gadiem apgalvo, ka tic Dievam. Tas nozīmē, ka šajā vecuma grupā ir vismazākais skaits to, kas tic, bet tomēr viņu vidū sociālajos tīklos gavēņa tematika neapšaubāmi ir modē. TikTok vietnē tie krāj miljoniem skatījumu.

Garīdznieks Benuā Puzins (Benoît Pouzin) no Valensijas diecēzes, laikrakstam “Huffington Post” atzīst, ka šī popularitāte ir ļoti reāla. Viņš saka: “Parasti pelnu trešdienā pie mums ierodas aptuveni simts cilvēku. Šogad pie mums bija 500 jaunieši, kuri nekad iepriekš nebija spēruši kāju baznīcā.” Līdzīgi novērojumi konstatēti Kannu un Fréjus pilsētas baznīcās, kā arī citās Parīzes reģiona draudzēs.

Videoklipos redzami jaunieši, kas meklē jēgu, bet arī stingrību. Daži jautā: vai vajadzētu iet aukstā dušā? Citi - vai joprojām drīkst lamāties? Šie precīzu noteikumu meklējumi pārsteidz pat priesterus. Puzins uzsver, ka parasti šis ir periods, kuram pieiet ar jūtamu bijību, tomēr šogad ir patīkami pārsteidzoša jauniešu dedzība, kas saka – “es gribu izdzīvot īstu gavēni”.

Laikraksta HuffPost intervētais sociologs šo tendenci skaidroja kā centienus pārvarēt sevi, izmantojot prakses, kas atgādina detoksu vai ar labsajūtas uzlabošanu saistītus izaicinājumus. Sociologs vērtē, ka gavēnis kļūst par personisku izaicinājumu, dažkārt balstītu uz personīgu veiktspēju, bet ne vienmēr atdalītu no garīgā fona.

Savukārt māsa Albertīne intervijā Quotidien, uzsver, ka šī tendence “nav tikai modes (tendences) efekts”. Viņa uzskata, ka tas atklājot fundamentālu transformāciju. Tas, ka šāda pievēršanās gavēnim ir nobriedušu personisku lēmumu rezultāts, liecinot arī fakts, ka daudziem no jauniešiem neesot nekāda ar reliģiju saistīta pagātne.